Tuesday, May 19, 2009

Prison Break!!!!!!

Finally.. i'm out of my confinement!!! yeahhh!!! biasanya org berpantang 44 hari.. ni 40 hari dah mcm cacing kepanasan nak kuar jalan2.. hehheh... cukup jer 40 hari ktrg balik ipoh bawak babies smer (masa naim dulu, hari ke 30 dah jalan alamanda.. hohoh). Berpantang kali ni, buat aku sedar betapa banyaknye pantang larang yg kadang2 contradict to each other.. contohnya:
  1. org melayu kata takleh makan ayam.. pantang style india, cina... sup ayam tu la yang bagus
  2. org selangor kata ikan kembung bisa... org kedah, hari2 dibantainyer ikan kembung..
  3. org ganu kata, makan goreng2 takleh.. ikan tu.. dibakar jer hari2.. sorry beb, aku sumer bende goreng aku telan asal tak gatal.. (hehhe.. jangan marah ye sha)
  4. org tua2 kata, takleh minum banyak air..air disukat2.. Doc kata, minum banyak2.. kalau tak mcm mana nak menyusu baby?
  5. ada org kata, kalau caesar, seminggu pertama tu takleh mandi.. aku kat spital, hr pertama, Doc dah suh nurse bwk aku gi mandi...
hishh..mcm2 la.. penin... anyway.. spnjg tempoh berpantang ni. nothing much tt i can do..bergerak byk x leh la katakan.. tide up dgn babies lagi.. so hari2 pun buat bende yg sama... routine aku hari2 bih kuang mcm ni la ..
  • 8.00 am : bgn mandi air daun serai wangi (sampai 40 hari), siap2, bengkung, sapu ubat bagai..
  • 9.00 am : siapkan babies for bath.. makcik besah mandikan.. (makcik ni la yg besarkan aku dulu, skang dia jaga anak aku plak)... settle nyolek twins, bg susu, derang tido.. masa ni breakfast la ala2 kadar, sambil tu tgk citer Rafflesia... makcik pun layan, smpi lari timing memasak dia... hehehe
  • 10.00 am: Rafflesia habis.. sambung tgk CSI
  • 11.00 am: CSI abis.. sambung tgk True Hollywood Stories / Amazing Race
  • 12.00 pm: lunch time & susu time.. klu ada citer best smbg lg.. klu xder msk blk layan tido ngan babies... zzzzzzzzzz... nikmatnyer tido lps berjaga di tgh mlm..
  • 2.00 pm: mak balik skolah... mak msk bilik jenguk babies and solat kat bilik aku dan biasanya babies la alasannya solat lewat.. haahah.. "jgn la tengok tok, tok nak solat... " kata mak (padahal babies bukan bukak mata pun).. time ni, aku samada sambung tido or layan tenet.. heee
  • 3.00 pm: susu time
  • 6.00 pm: naim balik.. ngan amiir, atam & dak de.. (bermula la episod.."ummi, nak susu" yg berkali2 tak kenal kenyang).. and both would go like.. "NAK TGK NAM SATU NAM!!! (channel 616 cartoon network feveret both of them) .. dah takder can nak tgk citer matahari.. susu time again
  • 8.00 pm: dinner
  • 10.00 pm: basuh botol2 susu anak2 (sorang 2), bg nijad makan antibiotics (tkt jangkitan kuman bcoz of his kidney problem), check pampers babies.. bukak tv naim kat bilik, ajak dia tdo bilik.. (x minat sgt dia tdo ngan atam or acik2 dia yg lain.. kang asik nak tido ngan atam jer... jeles la i..sian gak kat atam..)
  • 12.00 am: susu time (biasa sejam lebih gak la nak settle both menyusu)
  • 3.00 am: susu time lagi
  • 6.00 am: susu time lagi
  • 8.00 am: bangun the next morning

untuk merealisasikan rutin harian ni.. ada la beberapa item yang menjadi teman baik.. spectra 3 breastpump & rechargeable hot water bag (pinjam dr along), steriliser (hadiah dr kak oya.. tq, it helps a lot), nursing pillow (hadiah fr lydia..w/out it tak bisa gue menyusukan both serentak), maxis broadband & laptop (pemberian hubby) and handphone... (masa ni la aku start menjinakkan diri dgn facebook & blog.. bukan jinak lagi.. addicted some more.. geleng kepala laki aku)... tp sib baik dia paham.. aku boring. apa lagi blh buat.. and dia plak, to my surprise.. dah mula rajin buat susu naim, basuh berak naim & distract naim dari mengacau ummi... heee.. thanks abang.. keep it up.. (jgn keep it down tau!!!)

selain tu.. bouncer & car seat yg hubby beli pun sgt berguna.. stroller jer tak try lagi (stroller dipresentkan oleh k.kmar & hubby)... tak sabar nak stroll ard ngan twins nih.. heheh..

tak lupa.. makanan yang banyak membantu process of healing.. ikan haruan masak singgang, sayur sawi air/goreng.. limau sunkist, pati ikan haruan, gamogen, madu herba...

kepada sume pihak yang membantu saya sepanjang carrier saya sebagai pemantang.. mak, abah, hubby, makcik, adik2, kakak2, kawan2... tak lupa tv3, crew2 production, astro dan juga berita harian yang menganjurkan anugerah pompuan merepek ni.. apa aku merepek ni.. terima kasih atas sokongan dan bantuan kalian.. without kalian, luka jahitan ni takkan baik2 smpi skang.. heeheheh

8 comments:

hang_lipur said...

eheheheh...suker...suker...baca citer deqan... congrats dah abis pantang! nadey dulu ms uzzam, lom 30ari pon dah slmt smpi seremban. kene temankan mak nak uruskan hal adik msk kolej kat sana.....

deqan said...

nadey lagi cacing.. tak dan hari nak panas, dia dah panas.. sib baik tak bentan.. kalau tak mesti mak nadey serba salah.. ohohooh

Unknown said...

Tahniah deqan, anyway leceh na berpantang ni..sian kat della..ada gak offer dia nak makan apa, apakan daya mak mertua kuat control

deqan said...

tak yah la offer2 klu camtu.. buat terliur jer.. dah 30 hr, nak langgar2 sikit2 tu boleh la.. ewah..ewah.. pandai2 jer aku...

kuizikel said...

pergh... panjang rutin harian ko ni..hehehe...

MizWaR_SuLHaFaT said...

kuat jeles rupanya Mak An ni... x sangka... ekekekke...

deqan said...

kui: nmpk je panjang.. bila direngkaskan sbnrnya byk tgk tv and bagi susu jer.. hehehe.. ala... nanti dah rasa nnt taulah.. hohoho

myzwar: mesti la... anak i.. ifah pun mesti mcm tu gak nnt...:P

Abu Humairah said...

congrats2...dah terlepas dari kurungan!!

addictionSSS ko tu jgn dibawa ke opis ye..hehehe