Wednesday, November 18, 2009

Haji or Umrah??

*** 2 hari lepas, on the way back from hospital, abang tanya .. "bila kita plak nak gi haji nih? nak tak kita buat umrah dulu, then gi haji?..." ****

hmm.. abang faizal & kak ija dah seminggu di tanah suci.. tiba2 terasa terkilan pulak sbb selama ni terlalu mengutamakan hal duniawi sampai tak tersaving utk ke haji.. apa la agaknya rasa beribadah kat sana yer? bersedia ke aku untuk bertamu di tanah suci? tiba2 je terasa diri semakin jauh dgn Allah.. jauh beza aku skarang dgn aku yg dulu.. justified ke stakat alasan kerja bertimbun or anak berderet?? astaghfirullah al-azim.. astaghfirullah, teruknye aku ni!!! HARUS aku perbaiki diri...

berbalik kepada persoalan *** tadi, aku skarang dah tak pasti.. umrah dulu or haji dulu?? kata orang, elok la buat umrah dulu, so that kita faham dan arif tentang ibadah yg bakal dilaksanakan.. tapi, memikirkan financial yang tak menentu, aku jadi was was.. takut umrah dah dilaksanakan, nak menyimpan untuk haji pulak takes another long time.. takut jugak ajal menjengah dulu...

walaupun sebenrarnya aku dah pun buat umrah thn 1999 dulu.. tapi zuq tu takder... risau jugak i'll get the same feeling if i go for the 2nd time.. maksud zuq takder.. yerla.. pergi haji concentration nyer lain.. feeling nyer lain.. sesaknye lain.. in the end, bila ke haji, it will be totally different..

baik jer buat haji terus.. terus menunaikan yang wajib.. seandainya ada fursah kedua.. boleh la menunaikan umrah dan menikmati ketenangan beribadah di tanah suci..

hmm... dilema... takper... azam baru, aim baru.. be it umrah ke, haji ke... x kisah.. up to hubby.. as long as we have the same aim.. i.e to prioritise the aim to jejak sekali lagi ke tanah suci .. Ameen...

5 comments:

MizWaR_SuLHaFaT said...

me too... kerinduan yg membuak2... jom saving gi same2... rasanya better haji terus kot... huhu..

anyway, saving dr skrg utk haji.. just in case terpergi umra.. then leave it to Allah to decide...

p/s: kagum rajin update... bagus!! hehe..

deqan said...

tau naper?? tetiba je ofis boleh pulak sign in blog.. biasanya boleh view jer...

hmm.. nak save.. but when to start? hutang bertimbun ni.. kena clear satu per satu.. dunia metropolitan.. "living on credit"

awin said...

Kumpul utk haji, deq an.Let say dapat durian runtuh sedebuk,bleh la p umrah dlu.. Ada yg prefer p umrah sbb x pernh langsung g dlu. Since u dah pernh g, n dah rasa experience d sana, easier lah

kuizikel said...

zuq tu takder

boleh tak aku ckp aku tatau term jargon zuq ni, (mls nak google).

since ko dah pernah pegi.. kumpul gi haji je la terus...

aku ni pon asek menabung sket, skali keluar banyak kat TH tu..hohoho

deqan said...

zuq (arabic)..or zuuq... maknanya "feeling.." zuqul hub - "perasaan cinta" agaknya